السبت، 19 سبتمبر 2020

مخلل الزيتون بأسهل وأحلى طريقة

 مخلل الزيتون بأسهل وأحلى طريقة


تخليل الزيتون الأخضر يعيش لشهور وطعم خطير




الزيتون من المخللات اللي معظمنا بيفضلها جمب الأكل لأنها بتدي طعم لذيذ مع الأكل وكمان تعتبر فاتح للشهية وتفتح النفس للأكل بس طبعاً منكلش منه كتير ونشرب سوائل كتير بالأخص الميه علشان  ميحصلش زيادة في معدل الأملاح بالجسم .


المكونات والمقادير :- 

- 3 كيلو من الزيتون الأخضر النوع اللي استخدمته هنا نوع اسمه زيتون تفاحي .

- كيلو من الليمون الأصفر متوسط الحجم .

- نصف كيلو من الفلفل الأخضر البارد + ربع من الفلفل الأحمر الحار .

- ملح .

- زيت ذرة أو زيت زيتون .

- حوالي 4-5 لتر من الميه المغلية ونخليها تبرد تماماً قبل منستخدمها .

- بيضة علشان نختبر بيها معدل  الملح .


طريقة التحضير :- 

أولاً :- 

بنغسل الزيتون كويس وننقعه في ميه من يوم ليومين وبعد كده نصفيه ونبدأ نعمل خط بالطول بالسكينة في الزتونة من الجنبين علشان محلول الميه والملح يدخل في قلب الزيتون ويساعد في التخليل بشكل سليم .

ثانياً :-

نقطع الليمون لأربع أجزاء وبنستخدمه زي ماهو بدون منعصره او نفرمه ونقص العنقود الأخضر بتاع الفلفل علشان ميأخذش حيز في البطرمان ونعمل فتحة أو خط صغير بالسكينة في الفلفل من دون ميتقطع بيفضل سليم بنفس الحجم وده علشان محلول الميه يدخل في قلبه وميسببش تعفن للفلفل وباقي المخلل بعد كده بنخلط الزيتون والليمون والفلفل مع بعض في طبق بلاستيك غويط .

ثالثاً :- 

بعد منغلي الميه وده زيادة للتعقيم وعلشان تحافظ أكتر على المخلل بنسبها تبرد تماماً وبعد كده بنضيف الملح للميه حوالي 600 جرام من الملح ونقلبه كويس في الميه وبعد كده نجيب البيضة نغسلها ونحطها زي ماهيا في الميه لو طلعت وظهرت على سطح الميه يبقى كده الملح مظبوط ولو البيضة غطست لتحت يبقى الميه محتاجة ملح أكتر وهكذا ودي أسهل طريقة علشان نظبط الملح في الميه .

رابعاً :- 

هنجيب المخلل اللي خلطناه ونبدأ نعبيه في البطرمانات وبعد كده نضيف الزيت حوالي كوب الا ربع حسب حجم البطرمان وبعد كده نضيف الميه للبطرمان ولازم كمية الميه تغطي المخلل بالكامل وممكن نحط الزيت على السطح بعد منضيف الميه بعد كده نبدأ نغطس المخلل بمعلقة علشان الميه تكون اعلى منه علشان لو ارتفع عن الميه ممكن يدخلو هوا ويسببله تعفن بعد منغطسه كويس نجيب كيس نايلون زي كيس الساندوتشات ونتنيه على قد فتحة البطرمان ونغطي بيه سطح المخلل علشان يمنع الهواء من الدخول ونجيب كيس تاني ونفرده على فوهة البطرمان علشان تغطيها ونقفل بعد كده بغطى البطرمان عليها والطريقة هتكون واضحة اكتر في الفيديو .

وبألف هنا... 





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شاطئ الغرام والمكان اللي كليوباترا كانت بتستجم فيه

شجرة زيتون على الطريق                                                                                                 مرسى مطروح التى تتميز ...